Yrittäjätarinat: Matto Kortesniemi

Kolme vuosikymmentä mattoja – Matto Kortesniemen tarina

Kun kävelet Hämeenlinnan sydämessä, Raatihuoneenkadulla, saatat löytää itsesi Matto Kortesniemen kynnykseltä – paikallisesta mattokaupasta, jonka juuret ulottuvat yli kolmen vuosikymmenen taakse. Liikkeessä kohtaat Anssi Kortesniemen, yrittäjän, joka jatkaa perheensä perintöä tuoden samalla jatkuvasti myös uusia trendejä perinteikkääseen liiketoimintaan.

Matto Kortesniemi on ollut toiminnassa yli kolmekymmentä vuotta, mutta sen sijainti on vaihtunut vain muutamia kertoja. Alkuperäinen liike, joka myi sisustustavaroita, avattiin Anssin äidin toimesta Hallituskadulle Soppitorille vuonna 1978. Niille, jotka eivät tunne hyvin keskustan historiaa kerrottakoon, että Soppitori sijaitsi nykyisen K-kaupan yläkerrassa ja sinne kuljettiin aulasta rullaportaita pitkin.

Anssi, alun perin rakennusalaa opiskellut ja siitä insinööriksi valmistunut, löysi tiensä perheyritykseen yrittäjäksi laman myötä.Vuonna 1990 hän astui mukaan vanhempiensa yritykseen, joka oli jo alkanut muovaantua sisustusliikkeestä entistä enemmän mattoihin erikoistuneeksi liikkeeksi, Matto Kortesniemeksi.

Soppitorilta liike muutti ensin vuonna 1992 Raatihuoneenkatu 7:ään, mutta tilojen käydessä turhan ahtaiksi oli noin vuoden päästä edessä muutto nykyiselle paikalle. Edelleen tänä päivänä liiketilassa yrittäjää ihastuttavat isot ikkunat, avarat tilat ja ympärillä olevien upeiden, historiallisten kiinteistöjen tuoma arvokkuus.

Yrittäjän päivät ovat pitkiä ja lomat harvassa, mutta Anssi ei vaihtaisi pois päivääkään:” Asiakkaat ovat tämän kaiken suola. On palkitsevaa nähdä, kun asiakkaat palaavat, ja uudetkin löytävät luoksemme pääkaupunkiseudulta ja Pirkanmaalta.” Anssista on myös mukava bongailla lehdistä ja tv-ohjelmista julkkisten kodeista Matto Kortesniemeltä ostettuja, tuttuja mattoja.

Vierailu Matto Kortesniemellä on kuin sukellus värien ja kuosien maailmaan. Myymälästä löytyy kaikkea: Tyylikkäitä silkkimattoja, käytännöllisiä keittiömattoja, pehmeitä lastenhuoneen mattoja ja myös ulkokäyttöön soveltuvia vaihtoehtoja.

Anssi ja hänen tiiminsä palvelevat jokaista asiakasta yksilöllisesti ja heidän vuosien saatossa keräämänsä asiantuntemus on huippuluokkaa maton valinnassa. Anssin mukaan aito palvelu ja valikoiman monipuolisuus ovatkin juuri kivijalkaliikkeen menestyksen avaimia. Mattoja pitää myös löytyä monissa koossa, tällä hetkellä kysyntää on erityisesti suurilla matoilla, jotka tuovat näyttävyyttä avaraan olohuoneeseen.

Sijainti keskustassa on Matto Kortesniemen kaltaiselle toimijalle luonnollinen valinta. Keskustaa liikepaikkana pohtivalle hän vinkkaa, että sijainti kannattaa miettiä tarkkaan ja jo etukäteen sisäistää, että myös hiljaisia päiviä mahtuu aina viikkoon. Niinä päivinä hän suosittelee ottamaan itsekin rauhallisemmin. Myös oma luonne ja ulospäin suuntautuneisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia, koska kivijalassa kilpaillaan pääasiassa palvelulla kasvottomia verkkokauppoja vastaan.

Anssin viesti asiakkaille on yksinkertainen, mutta sydämellinen: "Tervetuloa paikalliseen palvelevaan mattokauppaan. Me olemme täällä teitä varten ja haluamme, että jokainen asiakas lähtee liikkeestämme tyytyväisenä."

Tutustu www.mattokortesniemi.fi