Yrittäjätarinat: Linna Style

Jotain ihan muuta kuin perinteinen salonki – Linna Stylen tarina

Vuonna 1988 perustettu parturi-kampaamo Linna Style ja omistajansa Seppo Laakso tuskin isompia esittelyjä kaipaavat, mutta asia mikä voi monelle tulla uutena on, että Linna Stylen liiketoiminnan on ottanut haltuunsa reilu vuosi sitten Hattulasta kotoisin oleva Mea Jääskeläinen.

Mea ei peruskoulun päättyessä tiennyt, mikä hänen tuleva urapolkunsa olisi, mutta yksi asia oli varma: Koulunpenkin kuluttaminen ja oppikirjojen pänttääminen eivät houkutelleet. Lopulta kävi kuitenkin niin, että Mean isoäidin tarjoama mahdollisuus yksityiseen parturi-kampaamokouluun avasi ovet alalle, jolle Mea on nyt omistanut sydämensä eikä voisi kuvitellakaan itselleen muuta ammattia.

Parturi-kampaajaksi Mea valmistui vuonna 2012 ja vaiherikkaat vuodet sen jälkeen kuljettivat hänet lopulta 2015 takaisin tuttuun Linna Styleen, paikkaan, johon hänen äitinsä oli jo lapsena vienyt Mean hiustenleikkaukseen. Lokakuusta 2022 koko liiketoiminta on ollut hänen hoidossaan.

Seppo jatkaa liikkeessä tuttuun tapaan ja on Mealle tärkeä tuki ja mentori edelleen. Kysymykseen ehdottiko liiketoiminnan kipparoinnin vaihtoa Mea vai Seppo ei löydy tämän, toisilleen hyväntahtoisesti naljailevan, parivaljakon yhteistä näkemystä, mutta Mealle oli kuitenkin alusta asti tärkeää jatkaa ja kehittää nimenomaan Linna Stylen tarinaa tässä kaupungissa. Sepon raivaamaa tietä kunnioittaen, mutta kuitenkin uutta kehittäen ja kasvua tavoitellen. Liiketila kokikin heti mittavan remontin ja samassa laitettiin liikkeen some- ja verkkosivut uuteen uskoon.

Palveluja ihmisille

Linna Style tarjoaa perinteisten parturi- ja kampaamopalvelujen lisäksi meikkejä sekä ripsien ja kulmien värjäystä ja muotoilua. Yrityksen asiakaslähtöisyys näkyy monessa. Nykyinen taloustilanne ei varsinaisesti kannusta asiakkaita parturi- ja kampaamopalvelujen pariin ja tästä syystä Linna Stylessa onkin haluttu nostaa esille jälleen myös niin sanottuja perinteisiä palveluja -aina ei tarvitse varautua satojen eurojen kampaajakäyntiin, kun jo pienellä voidaan saada aikaan merkittävää muutosta.

Linna Stylen asiakaskunta koostuu kaikenlaisista ihmisistä ja persoonista ja heitä voisi kuvailla rohkeiksi ja kokeilunhaluisiksi. Liike on myös merkitty, asiakkaiden toimesta, HLBTQ+  -ystävälliseksi paikaksi, joka tarkoittaa erityistä suvaitsevaisuutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan.

Mealle työn suola on paitsi käsillä tehtävä luova työ, myös ihmisten kohtaaminen ja yhteisöllisyyden tunne niin asiakkaiden kuin myös työkavereiden kautta. Erityisesti hän rakastaa lauantain työvuoroja, kun asiakkaat ovat loistotuulella ja odottavat esimerkiksi viikonlopun rientoja. Sepon ”perintöä” taas on, että liikkeen ovi käy myös tutuista kahvittelijoista ja kuulumisten vaihtajista.

Keskusta on ainoa oikea paikka

Linna Style perustettiin alun perin Linnankadulle ja nykyisiin tiloihin se muutti vuonna 1998. Hämeenlinnan keskusta on Mean mielestä ainoa oikea paikka Linna Stylelle ja hän kiittelee myös naapuriliikkeitä hyvästä meiningistä ja yhteisöllisyydestä joka liikkeiden kesken on vuosien mittaan rakentunut.

Keskustan elinvoiman ylläpitämiseksi Mea pitää tärkeänä, että rohkeita yrittäjiä riittää. Hän kutsuukin hämeenlinnalaiset tutustumaan keskustaan ja tukemaan sen pieniä persoonallisia kivijalkaliikkeitä. Linna Stylessa aloittaa vapun jälkeen myös uusi tekijä, jonka penkkiin asiakkaat ovat tietenkin myös lämpimästi tervetulleita!

Tutustu Linna Styleen ja ota somekanavat seurantaan

www.linnastyle.fi