Yrittäjätarinat: Lasipiha

Lasin lumoa jo kolmannessa sukupolvessa

Seuraavaksi tutustumme Lasipihaan ja sen omistajaan, Susanna Tekoniemeen, joka muutama vuosi sitten päätti tehdä rohkean hypyn tuntemattomaan siirtämällä noin 70 vuotta Vaasassa toimineen ja paikkansa vakiinnuttaneen perheyrityksen Hämeenlinnaan. Kuluneiden vuosien aikana Susanna on rakentanut yrityksestään ainutlaatuisentaidelasin keitaan, jossa lasin kauneus ja kädentaitojen ja luovuuden arvostuskukoistavat.

Lasipihan tarina alkoi jo 50-luvulla, kun Susannan isoisä perusti Vaasan Peilihiomon. Yritys jaettiin ennen 90-luvun vaihdetta emoyhtiön lisäksi kolmeen tytäryhtiöön, joista sittemmin raskaan lama-aallon iskiessä selvisi vain yksi - Susannan vanhempien omistama VP-Tekoniemi.

Susanna on ollut enemmän ja vähemmän mukana yrityksen toiminnasta teini-iästä lähtien ja vuodesta 2014aloitettu sukupolvenvaihdos sai päätöksensä vuonna 2019 Susannan lunastettua kaikki yrityksen osakkeet.

Hämeenlinnaan muuton syy oli "se tavallinen tarina", eli rakkaus. Liiketoiminnan siirtämisen päätös ei toki syntynyt yhdessä yössä, mutta koska yli puolet yrityksen liikevaihdosta perustui jo siinä vaiheessa verkkokauppaan, Susanna päätti, että kivijalkamyymälän avaaminen uuteen kaupunkiin oli riskin ottamisen arvoinen. Muutoksen myötä yrityksen toimintaa myös supistettiin jonkin verran, niin että se keskittyy nyt Susannan sydäntä lähellä olevaan taidelasiin ja sen valmistukseen. Samalla liikkeen nimeksi otettiin käyttöön VP-Tekoniemen aputoiminimeksi rekisteröity Lasipiha.

Toukokuussa 2021 Hämeenlinnaan avattu Lasipiha tarjoaa asiakkailleen taidelasia, lasin työstämiseen tarvittavia työkaluja ja tarvikkeita. Suurin osa asiakkaista on lasialan harrastajia, mutta myös taiteilijoita ja sisustajia käy liikkeessä. Vaikka lasitöiden suosio on laskenut 90-luvulta, jäljelle jäänyt harrastajaporukka on tiivis ja aktiivinen. Susanna iloitsee siitä, että nuoretkin ovat löytäneet lasitöiden pariin, tuoden mukanaan tuoreita ajatuksia ja näkemyksiä -monille tuttujen tiffany-lasienkeleiden aika on kaukana takana.

Susanna auttaa asiakkaita lasien ja työkalujen valinnassa, ja häneltä saa aina halutessa vinkkejä ja ohjausta esimerkiksi työkalujen käyttöön. Susannalta on myös mahdollista tilata toiveiden mukaisia tilaustöitä, mikäli tuntuu etteivät lasisaha ja juotoskolvi pysy omissa käsissä.

Susanna nauttii yrittäjyyden tuomasta itsenäisyydestä ja asiakkaista. Vaasassa Susannan liike sijaitsi teollisuusalueella, mutta muuton myötä hän halusi ehdottomasti ihmisten keskuuteen. Hän kokee, että työn parhaimpia puolia on nähdä ihmisten luovuutta. Hänen mielestään on joka kerta upeaa seurata, kuinka innoissaan asiakkaat ovat suunnitemistaan, tekemistä töistään ja siitä kenelle ne on tarkoitettu.

Liiketila Birger Jaarlin kadulla oli nappilöytö eikä Susanna käynyt edes muita tiloja katsomassa. Sijainti keskustassa, maksuttomat parkkipaikat ja rakennuksen takana oleva lastauslaituri raskaille kuljetuksille sekä kivilattia lasinsulatusuunia ajatellen olivat tärkeitä tekijöitä valinnassa. Susanna myös kiittelee kuinka hyvin tänä päivänä kaikki vapaat liiketilat löytyvät verkosta kattavine lisätietoineen.

Lasipihan tulevaisuus näyttää valoisalta. Susanna suunnittelee yhteistyötä muiden yrittäjien kanssa ja unelmana on tarjota yhteistyössä erilaisia lasi- ja keramiikka-alan kursseja - mahdollisesti pienen kahvilan kera. Lisäksi ajatuksissa on halu laajentaa verkkokauppaa kansainvälisemmäksi.

Mitä terveisiä Susanna haluaisi lähettää kaupunkilaisille?

Hämeenlinna on ihana kaupunki, jossa kaikki luonto, vesi ja palvelut ovat aidosti lähellä. Toivotan kaikki lämpimästi tervetulleeksi kurkkaamaan Lasipihalle paikan päälle lasien upeaa, värikästä maailmaa.

Tutustu Lasipihaan

www.lasipiha.fi