Yrittäjätarinat: Kauneuskeskus Pinjami

Kauneuskeskus Pinjami – Yli 20 vuotta kauneutta Hämeenlinnassa!

Tänään tutustumme Eteläkadulla sijaitsevan Kauneuskeskus Pinjamin yrittäjään, SKY-kosmetologi Mia Edelman-Kokkoseen.

Mia on kotoisin Pohjois-Satakunnasta, Kankaanpäästä. Hän on asunut vuosien varrella niin Pohjois-Suomessa kuin Helsingissäkin. Hämeenlinnaan hän muutti miehensä kanssa vuonna 1995. Hämeenlinnaan pariskunta päätyi niin sanotun tutun tarinan kautta, täältä on helppo käydä hyvien yhteyksien vuoksi Helsingissä töissä, mutta asumiskustannukset ovat huomattavasti pääkaupunkiseutua edullisemmat.

Voidaan sanoa, että yrittäjyys on Mialla verissä ja hän nauttii omien visioiden toteuttamisesta. Kaikista eniten hän iloitsee työssään kohtaamisista ihmisten kanssa. Asiakkaiden tarinat ovat hänelle merkityksellisiä, ja sosiaalisuus on yksi hänen vahvimmista piirteistään työssä.

Mistä kaikki alkoi?

Idea syntyi Mian ja ystävänsä Pirjo Voutilaisen yhteisten koiralenkkien aikana. He halusivat perustaa paikan, joka yhdistäisi laadukkaan kosmetiikkamyymälän ja kauneushoitolan, koska vastaavia palveluntarjoajia ei vuosituhannen vaihteessa Hämeenlinnassa ollut. Heidän joukkoonsa liittyi myös Marja-Liisa Kemppainen, ja niin sai alkunsa Kauneuskeskus Pinjamin tarina.

Pinjami avattiin Palokunnankadulle 1.4.2000. Silloin oltiin vielä pienemmässä liiketilassa, mutta 2007 siirrettiin toiminta seinän taakse isompiin, Alusasuliike Sirolta vapautuneisiin tiloihin. Isommat tilat mahdollistivat myös useamman tuolivuokralaisen. Kysyttäessä miksi Pinjami on juuri Hämeenlinnan keskustassa Miaa hymyilyttää. Vuonna 2000 Palokunnankatua ei nimittäin laskettu ensinkään Hämeenlinnan keskustaksi. Liiketilojen vuokrat olivat korttelin päässä torista silloin merkittävästi edullisemmat ja Pinjami perustettiinkin vain ”laitakaupungille”.

Tietynlaisia käännekohtia yrittäjätaipaleen aikana on ollut monia ja voidaan sanoa, että yritystoiminnassa on ollut tasaisesti ylä- ja alamäkiä. Liiketilarakennuksen putkiremontti ja julkisivuremontti, joka piti liiketilat hupun alla useita kuukausia sekä Kauppakeskus Goodmanin avautuminen vuonna 2014 muutti asiakasvirtaa. Vuonna 2016 vastapäinen Hämeenlinnan pääposti sulki ovensa ja katu alkoi hiljentyä entisestään. Kaikki kuluneet vuodet ovat opettaneet sinnikkyyttä, periksiantamattomuutta ja ne ovat hyvällä tavalla pakottaneet kehittämään ja mukauttamaan liiketoimintaa kulloinkin voimassa oleviin olosuhteisiin.

Vuonna 2016 oli taas uuden ajan aika. Kiinteistönvälittäjä Terhi Kallio oli muutaman kerran parin kolmen vuoden aikana houkutellut yrittäjiä tutustumaan Eteläkadulla nyt pian vapautuviin uusiin liiketiloihin ja nyt oli hyvä hetki myöntyä. Mia, Pirjo ja Marja-Liisa ihastuivat tiloihin ja he päättivät aloittaa uuden luvun Pinjamin tarinassa. Helmikuussa 2017 Pinjami avasi ovensa Eteläkadun ihanan tunnelmallisessa, täysin remontoidussa, vanhassa puutalossa. Muuton myötä myös palveluntarjonta päätettiin muuttaa myymälästä hoitolatoimintaan. Vuonna 2018 Mia lunasti liiketoiminnan kokonaan itselleen ja pyörittää nyt toimintaa tuolivuokralaisten kanssa.

Missä ollaan nyt?

Tänä päivänä Pinjami tarjoaa asiakkailleen kasvohoitoja ja ihonpuhdistusta, kosmetologin jalkahoitoa, ripsi- ja kulmakäsittelyjä, sokerointia ja mikroneulausta. Ehdottomana vahvuutena Pinjamissa on käsin tehtävät hoidot, joita on mahdollista tehostaa HydraFacial -laitteella erityisesti puhdistus- ja anti-ageing hoidoissa sekä lymfa ja kirurginen lymfa erityisesti toimenpiteiden yhteydessä.

Yli 20 vuoden aikana Pinjami on saavuttanut uskollisen asiakaskunnan, ja monet asiakkaat käyvät jo kolmannessa sukupolvessa. Pitkäaikaiset asiakkaat koetaankin Pinjamissa jo melkeinpä perheenjäseninä. Arjen onnistumisista kertovat useat tyytyväiset asiakkaat, jotka lähtevät ovesta hymy huulilla.

Nyttemmin Mia on erittäin tyytyväinen liiketilan sijaintiin Eteläkadulla. Ihmiset ovat mukavasti jälleen löytäneet kadun sen monien palvelujen myötä ja se toimii myös vilkkaana jalankulkukäytävänä Tavastilaan ja Goodmaniin. Myös asiakkaat ovat ihastuneet tiloihin ja pitävät niitä kodinomaisina rentoutumiskeitaana.

Entä mitä neuvoja Mia antaisi yrittäjille, jotka harkitsevat liiketoiminnan aloittamista keskustassa? Hänen mielestään sinnikkyys, usko omaan tuotteeseen ja pitkäjänteisyys ovat kaiken a ja o. Rahoituslaskelmat kannattaa ehdottomasti tehdä niin, että huomioi etukäteen mahdolliset ensimmäiset hiljaisemmat, niin sanotut, sisäänajovuodet.

Pinjamin tulevaisuus näyttää tällä hetkellä valoisalta. Mia haluaakin esittää kiitoksensa koko Pinjamin tiimille siitä yhteen hiileen puhaltamisesta ja mukavasta työyhteisöstä, johon on joka päivä kiva tulla. Avainasemassa ovat myös kunkin tekijän omat vahvuudet, jotka yhdistämällä on syntynyt lyömätön kokonaisuus ihonhoidon ammattilaisia saman katon alla.

Tulossa olevia tapahtumia Pinjamissa 2023:

• Pe 3.11. Darphin hoitopäivä
  • To 30.11. Swisslinen Pro-Age ihonhoitopäivä