Yrittäjätarinat: Canstore

Canstore – Katukulttuuria ja yhteisöllisyyttä kaiken ikäisille

Hämeenlinnan keskustan uuden tulokkaan, Canstoren, taustavoimana toimii riihimäkeläinen Tomi Hänninen. Tomi on kaikkea muuta kuin aloittelija yrittäjänä, hän on vuosien varrella kasvattanut Canstoren yhdestä lavallisesta spraymaaleja Vantaan Hakkilassa yhdeksi tämän päivän katukulttuurin keskukseksi, -kehittäjäksi ja -sanansaattajaksi.

Hypätään hetkeksi ajassa taaksepäin. Muutto erinäisten mutkien kautta pääkaupunkiseudulta Riihimäelle oli Hännisen perheen uuden elämänvaiheen alku. Vaikka suunnitelmat Porvoon idyllisestä elämästä eivät toteutuneetkaan, palaset alkoivat loksahdella kohdilleen uudella kotipaikkakunnalla. Tomin alun perin tekemää päätöstä palkkatyöhön keskittymisestä seurasi nopea paluu yrittäjän vapauteen, kun hän kiinnostavan liiketilan Riihimäeltä 4,5 vuotta sitten löydettyään perusti Canstoren, alkuperäiseltä nimeltään Kannukaupan. Myymälä keskittyi alussa spraymaaleihin ja katutaidetarvikkeisiin. Asiakkaiden palautteen ohjaamana liike kuitenkin laajensi valikoimaansa ensin skeittitarvikkeisiin ja sittemmin merkittäväksi liiketoiminnan osaksi tulleisiin vaatteisiin. Nyt vaatteiden kokoskaala on koululaiskoosta isojen miesten kokoihin. Mukana on tunnettuja brändejä kuten Vans ja Dickies, mutta myös vähemmän tunnettuja merkkejä löytyy. Tuotevalikoimassa mennään aina laatu edellä ja kuunnellaan tarkalla korvalla asiakaskunnan toiveita.

Tomi on aidosti intohimoinen katukulttuurin puolestapuhuja ja tänä päivänä Canstore ei olekaan vain myymälä ja verkkokauppa vaan se myös tuottaa erilaisia tapahtumia. Tapahtumatuotanto on noussut jopa hieman varkain yhdeksi merkittävimmäksi osaksi yrityksen liiketoimintaa ja Tomi iloitseekin suuresti, että pääsee niiden kautta kasvattamaan yhteisöllisyyttä ja tuomaan katukulttuuria lähemmäs kaikenikäisiä kaupunkilaisia.

Hämeenlinnan Canstoren ovet avattiin Sibeliuksenkatu viidessä viime syksynä Pimeän kaupan iltana. Hämeenlinnasta Tomi kiinnostui paitsi täällä asuvien harrastajien kuin myös kaupungin ja eri yhteisöjen aktiivisen katukulttuuripanostusten ansiosta. Hän odottaa jo innolla huhtikuussa starttaavaa sesonkia ja yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Tomi on kokenut yrittäjä ja hän tiedostaa vähittäiskaupan riskit ja on valmistautunut siihen, että asiakaskunta ja paikallinen markkina vaativat huolellista rakentamista. Hän korostaa hyvän liikeidean lisäksi tarvittavaa perusteellista taustatyötä ja hiljaisten aikojen varasuunnitelman tekemistä. Tomi on myös ollut huolissaan sosiaalisen median luomasta vääristyneestä kuvasta yrittäjyydestä, koska totuus on, että satojen tuhansien TikTok-näkyvyys ei automaattisesti muutu konkreettisiksi euroiksi kassaan.

Verkostoituminen on toinen avainasia Tomille, joka näkee sen mahdollisuutena yrittäjien yhteiseen kasvuun ja menestykseen. Hän on kiitollinen kaupungin yhteen kokoavista tahoista, kuten Kaupunkikeskustayhdistyksestä, jotka rakentavat ja tukevat yritysten välistä yhteistyötä.

Canstore on vahva todiste siitä, että kun yhteisö ja kulttuuri ovat toiminnan keskiössä, menestystä seuraa. Tomi toivottaa kaikki kaupunkilaiset astumaan rohkeasti liikkeensä ovesta sisään – Canstore ei ole pelkästään myymälä, vaan kokemus, jonka ytimessä on yhteisöllisyys ja kulttuuri – se on elävä osa kaupunkikuvaa ja -elämää.

Tutustu Canstoreen ja ota somekanavat seurantaan:

www.canstore.fi

www.facebook.com/canstore.fi