Taidevaltakunta ´24 - Toivomuskaivo

Anssi Taulun teos Toivomuskaivo Hämeenlinnan torilla. Teos on osa Taidevaltakunta ´24 biennaalia.

Biennaalin avajaiset to 13.6., avoinna yleisölle 14.6.-8.9.2024

Toivomuskaivo-teos

Taidevaltakunta ’24 -biennaalissa taiteilijat pohtivat tulevaisuuden näkymiä. Anssi Taulun Toivomuskaivo-pohtii veden merkitystä tulevaisuudessa. Taulun mukaan ilmastokriisi on vesikriisi, jossain vettä on liikaa ja jossain liian vähän. Toisaalla kaivot täyttyvät likaisella vedellä ja muualla ne kuivuvat. Toivomuskaivo on eurooppalaisesta kansanperinteestä peräisin oleva termi kuvaamaan kaivoja, joissa uskottiin, että puhuttu toive toteutuisi. Toivomuskaivon käsite nousee pelastuksen toivosta. Toivomuskaivo-teos on fuusio kaivosta, klassisesta pylväästä ja kääpien peittämästä laituripylväästä, joka on ollut pitkään veden alla.

Kuvataiteilija Anssi Taulu

Anssi Taulu on valmistunut Kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston kuvataideakatemiasta kuvanveiston ohjelmasta. Hänen teoksiaan on ollut esillä yksityisnäyttelyissä mm. Galleria Sculptorissa Helsingissä, Gallerie Toolboxissa Berliinissä ja Sculpture Space -galleriassa Uticassa sekä ryhmänäyttelyissä mm. Scollay Galleryssä Bostonissa. Hänelle on myönnetty mm. 2022 Mikko Kaloisen säätiön kulttuuripalkinto. Anssi Taulu on toteuttanut aiemmin julkisia teoksia. Hämeenlinnaan hän on mm. toteuttanut yhdessä kuvanveistäjä Olli Larjon sekä kirjailija professori Olli Jalosen kanssa Sininen aurinko (2017), Musta aurinko (2007) ja Punainen aurinko (2007) - teokset.

Taustaa

Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ovat perustaneet Taidevaltakunnan. Kahden vuoden välein toteutettava kuvataiteen biennaali vuorottelee eri maakunnissa. Taidevaltakunta ’24 antaa taiteelle ja taiteilijoille tulevaisuusvallan. Näyttelyyn on valittu 31 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää 271 hakijasta. Jokaisella biennaaliin osallistuvalla taiteilijalla on side tai kiinnekohta Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen tai Pirkanmaan alueisiin.

Lisätietoja: www.taidevaltakunta.fi

Takaisin ajankohtaisiin