//Koe kaupunki ja sen ainutlaatuinen keskusta -kampanja

Koe kaupunki ja sen ainutlaatuinen keskusta -kampanja

19 kaupunkikeskustaa yhdisti voimansa:

19 kaupunkikeskustaa yhdisti voimansa ja käynnistää nyt ensimmäistä kertaa valtakunnallisen markkinointiyhteistyön kaupunkikeskustojen esille tuomiseksi. Keskustojen kehittämisyhdistyksillä ja organisaatioilla on kaikilla sama tavoite: vahvistaa keskustojen elinvoimaa ja yrittäjyyttä sekä kasvattaa keskustojen vetovoimaa. Yhteistyöverkostossa ovat mukana Hamina, Heinola, Hämeenlinna, Iisalmi, Imatra, Joensuu, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Lohja, Mikkeli, Pori, Rauma, Savonlinna, Tampere, Turku ja Vaasa.

– Nyt oli hyvä hetki aloittaa kaupunkien välinen yhteistyö, koska jokaisella kaupungilla on ollut ja tulee olemaan haasteita keskustojen elinvoiman säilyttämisessä. Luotamme yhdessä tekemisen voimaan ja vaikuttavuuteen, kertoo kaupunkikeskustoja edustava Samuli Kansa Kotkan Kauppatiestä.
– Olen iloinen, että saimme nopealla aikataululla aikaan hyvän pohjan yhteistyölle. Tämä kampanja jää
näkyviin Hämeenlinnan keskustassa ja ajatuksena on kampanjoida tulevaisuudessakin vähintään kerran vuodessa, sanoo Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistyksen palvelupäällikkö Sari Hagemeier.

– Kampanjalla muistutetaan myös jokaisen asukkaan ja yrityksen omaa roolia keskustan elävyydessä. Keskusta ei ole jotain, jota muut tekee vaan se on kaikkien kaupunkilaisten yhteinen asia”.

Koe kaupunki” – vaikuttavuutta monen eri kanavan kautta

Kampanjan slogan on Koe kaupunki – ja sen ainutlaatuinen keskusta. Markkinointiyhteistyön kivijalka on kaupunkien keskustoja esittelevä video, joka tulee pyörimään niin sosiaalisessa mediassa kuin tv-kanavilla.

–     Videon tavoite on tuoda esille kaupunkikeskustojen moninaisuus, kerroksellisuus ja ainutlaatuisuus. Keskustat ovat kauppapaikkoja, kohtaamispaikkoja ja paikkoja, jossa vietetään aikaa ja viihdytään. Kaupunkien keskustat kehittyvät ajan hengessä ja tarjoavat jokaiselle ikä- ja kohderyhmälle jotakin. Haluamme toivottaa ihmiset tervetulleiksi keskustoihin, kuvailee Kansa.

Yhteistyössä mukana olevat kaupungit tekevät myös omia kaupallisia tempauksia valtakunnalliseen kampanjaan liittyen. Hämeenlinnassa nostamme esille yritysten ja heidän asiakkaidensa tarinoita. Tuomme esille oikeita aitoja kohtaamisia ja hetkiä kaupungin keskustasta. Kampanja näkyy myös mm. Pimeän kaupan illan ohjelmassa, ikkunatarroina ja asiakkaille jaettavina heijastimina. Pääyhteistyökumppanina Hämeenlinnan kampanjassa on OmaSp sekä Hauhon ja Rengon säästöpankkisäätiöt.

Tavoitteena elävä ja elinvoimainen kaupunkikeskusta

Kaupunkikeskustojen kehittämisorganisaatiot tekevät työtä keskustojen elinvoiman, elävyyden, viihtyvyyden ja kaupallisuuden vahvistamiseksi.

– Hämeenlinnan keskusta on kaupungin sydän. Kaupunkimielikuvan muodostumiseen vaikuttaa oleellisesti se, miten aktiivisena keskusta kävijälle näyttäytyy, sanoo Hagemeier.
– Meidän keskustakehittäjien tehtävänä on tukea keskustojen kehittymistä ja luoda uusia tapoja kaupallisen vetovoiman lisäämiseksi, toteaa Kansa.

Markkinointiyhteistyössä mukana olevat kaupungit kuuluvat Elävät kaupunkikeskustat ry:hyn, joka on kaupunkikeskustojen kehittämisen valtakunnallinen kattojärjestö. Yhdistyksen tehtävänä on Suomen kaupunki- ja kuntakeskusten jatkuva kehittäminen eläviksi, elinvoimaisiksi, viihtyisiksi ja kilpailukykyisiksi.

 

2020-09-16T07:49:04+00:00